خبر

خبر

عکس عک س ع ک س ع کس خبر اخبار جالب جدید روز عجیب دختر پسر مرد زن ایرانی خارجی
خبر

خبر

عکس عک س ع ک س ع کس خبر اخبار جالب جدید روز عجیب دختر پسر مرد زن ایرانی خارجی

ایران: سهل انگارى چشم پزشک ۳ قربانى داد

از سوى دیگر به دلیل سهل انگارى جراح هنگام عمل، لوازم جراحى در طول عمل ها روى زمین ریخت و قبل از استریل شدن مورد استفاده قرار گرفت.

جراح و متخصص چشم به اتهام کور شدن سه تن از بیمارانش به پرداخت دیه چهار چشم محکوم شد.

براساس محتویات پرونده، چندى قبل زن ۶۸ ساله اى به نام گوهر با مراجعه به شعبه چهارم بازپرسى دادسراى کرج از یک پزشک جراح چشم، شکایت کرد و گفت: سوم اسفند ۸۳ به علت مشکلات بینایى به یک پزشک متخصص مراجعه کردم. پس از انجام معاینات و بررسى هاى لازم پزشکى به توصیه وى براى انجام عمل جراحى آب مروارید در یکى از بیمارستان هاى کرج بسترى شدم. در حالى که امیدوار بودم با پرداخت هزینه قابل توجه و تحمل درد از بینایى بهترى برخوردار شوم. با این حال پنج روز پس از جراحى، به خاطر درد شدید در سر و چشم هایم به پزشک متخصص مراجعه کردم. پس از معاینات نیز مشخص شد در اثر سرایت یکى از بدترین و خطرناک ترین ویروس ها از طریق وسایل آلوده جراحى در اتاق عمل، چشمم دچار عفونت شدید شده است. به همین خاطر پزشک جراح دستور داد تا هرچه سریع تر مرا در همان بیمارستان بسترى کنند و با تجویز قطره هاى چشمى و داروهاى تزریقى اقدامات درمانى آغاز شد. قرار بود پس از کاهش عفونت بار دیگر عمل جراحى دیگرى براى ریشه کن شدن بیمارى انجام شود. اما متأسفانه داروها اثر نکرد و از آنجا که میکرب و عفونت چشم به حدى بود که با دارو و عمل جراحى قابل درمان نبود، به بیمارستان مجهزى در تهران منتقل شدم. در آنجا براى جلوگیرى از پیشرفت عفونت، پزشکان به ناچار چشم مرا تخلیه کردند و براى یک عمر بینایى یک چشم را از دست دادم.

طرح دو شکایت دیگر از جراح چشم

همزمان با طرح این شکایت بازپرس پرونده با شکایتى مشابه از سوى دو مرد مواجه شد.

شکایت دوم مربوط به مرد ۶۷ ساله اى به نام جمال بود که چهارم اسفند به فاصله یک روز از نخستین عمل حادثه ساز، در همان بیمارستان در کرج بسترى شده و از سوى همان متخصص چشم تحت عمل جراحى قرار گرفته بود. سرانجام یک چشم وى نیز به خاطر عفونت شدید چند روز پس از جراحى تخلیه شد.سومین شکایت نیز از سوى یک کارمند بازنشسته ۶۶ ساله به نام على مطرح شد. وى نیز براى درمان بیمارى آب مروارید هر دو چشم، پنجم اسفند در بیمارستان مذکور زیر تیع جراحى همان پزشک قرار گرفت. اما سه روز بعد به خاطر عفونت شدید چشمانش نابیناى مطلق شد. تخلیه چشم این مرد در حالى صورت گرفت که وى تا شش روز قبل از آن قادر به دیدن اشیا و شمردن انگشتان دستش بود. بدین ترتیب رسیدگى همزمان به سه پرونده در دستور کار دادسراى عمومى کرج قرار گرفت.

احضار پزشک متخلف

پزشک میانسال، پس از روبه رو شدن با شکایت سه بیمار در دفاع از خود گفت: ۱۰ سال پیش دوره تخصصى چشم را گذرانده ام و از آن زمان بیش از دو هزار بیمار که از درد چشم رنج مى بردند را مداوا کردم. حال آن که نابینا شدن این سه بیمار طى سه روز ناشى از خرابى و نقص دستگاه هاى استریل لوازم جراحى بوده است. به همین خاطر هم بیماران پس از جراحى دچار عفونت شده اند. بررسى ها نیز نشان مى دهد وجود میکرب پسودومون در اتاق عمل و تأخیر بیماران در مراجعه زودهنگام براى ویزیت علت اصلى نابینایى آنان است که طبق مقررات مسئول فنى بیمارستان در این باره مقصر است و باید پاسخگو باشد. زیرا دستگاه هاى مخصوص استریل لوازم اتاق عمل از اوایل اسفند خراب شده بود که من هم از این موضوع اطلاعى نداشتم.

عامل انتشار ویروس مرگبار

پس از طرح دفاعیات پزشک جراح، بازپرس پرونده دستور داد تا کمیته هاى عفونى بیمارستان و گروه بازرسى شبکه بهداشت و درمان به دقت در این باره تحقیق کنند و نتایج را به دادسرا ارائه دهند. از سوى دیگر مسئولان اتاق عمل و مسئول فنى بیمارستان نیز به عنوان مطلع به دادگاه احضار شدند.

آنها نیز با یادآورى ساعات پراضطراب جراحى چشم بیماران حادثه دیده گفتند: زمان انجام عمل جراحى متوجه شدیم که وسایل مخصوص پزشک فاقد قرص فرمالین براى ضد عفونى است. از سوى دیگر به دلیل سهل انگارى جراح هنگام عمل، لوازم جراحى در طول عمل ها روى زمین ریخت و قبل از استریل شدن مورد استفاده قرار گرفت.

گزارش کمیته عفونى بیمارستان و بازرسى شبکه بهداشت نیز حاکى از آن بود که سیستم استریل اتاق عمل مشکلى نداشته و قصور از سوى پزشک بوده است. چراکه وى عمل هاى جراحى را با وسایل شخصى خود انجام داده و این ابزار پزشکى قبل و بعد از عمل در اختیار خودش بوده است. بنابراین بیمارستان در استریل کردن وسایل هیچ نقشى نداشته است.

از سوى دیگر مسئولان بیمارستان براى اثبات بیگناهى شان به انجام ۴۶ عمل جراحى مختلف دیگر در اتاق عمل بیمارستان اشاره کرده و اظهار داشتند در هیچ کدام از عمل ها - به غیر از عمل چشم- عارضه عفونى دیده نشده است. مشکلات و نواقص سیستم استریل نیز مربوط به هشت ماه قبل از این حوادث بوده که با پیگیرى و گزارش مسئول وقت اتاق عمل برطرف شده است. به همین خاطر هم نتیجه کشت هاى اتاق هاى عمل و ریکاورى نیز در آن زمان منفى بوده است.

با ارائه این گزارش ها دستور معرفى هر سه بیمار به کمیسیون پزشکى قانونى براى تعیین میزان قصور پزشک معالج صادر شد.

هیأت هفت نفره نیز با حضور چهار پزشک متخصص و سه کارشناس پزشکى قانونى، پس از معاینه دقیق بیماران، بررسى مدارک پزشکى و پرونده بالینى آنان اعلام کردند جراح پزشک در نابینا شدن و تخلیه چشم گوهر به میزان ۸۰ درصد، در پرونده نابینا شدن یک چشم جمال ۸۰ درصد و در ماجراى نابینا شدن هر دو چشم على به خاطر آن که نیازى به انجام عمل جراحى نبوده۱۰۰ درصد مقصر است.

بدین ترتیب معاون اول دادستان انتظامى نظام پزشکى کرج، چشم پزشک را به خاطر سه عمل جراحى ناموفق و نابینایى بیمارانش مجرم دانست و پس از صدور کیفرخواست پرونده را به شعبه( ۱۰۵ )دادگاه جزایى کرج فرستاد.

قاضى على بصیرنیا- رئیس دادگاه- پس از برگزارى جلسه محاکمه ، پزشک متخلف را به اتهام قصور پزشکى به پرداخت دیه چهار چشم به سه بیمارش محکوم کرد. بدین ترتیب جراح چشم محکوم شد تا ۶۰ میلیون تومان دیه به سه بیمار نابینا بپردازد.

پس از صدور این حکم با اعتراض وکلاى مدافع پزشک، پرونده براى رسیدگى نهایى در اختیار شعبه( ۴۲ )دادگاه تجدیدنظر استان تهران قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ما، قرار است بزودى هیأت قضایى دادگاه عالى، براى صدور رأى نهایى وارد شور شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد