خبر

خبر

عکس عک س ع ک س ع کس خبر اخبار جالب جدید روز عجیب دختر پسر مرد زن ایرانی خارجی
خبر

خبر

عکس عک س ع ک س ع کس خبر اخبار جالب جدید روز عجیب دختر پسر مرد زن ایرانی خارجی

پزشکانی که با پول سوالات امتحان را می‌خرند و با تقلب متخصص می‌شوند

آزمون دستیاری که پنجره‌ای است برای ورود پزشکان عمومی به دوره تخصص، سال‌هاست با شبهه تقلب برگزار می‌شود اما فقط یک سال این شبهه به ابطال آزمون منجر شد.

به گزارش فارس، شاید برای اولین بار سال 82 بود که خبر تقلب و تخلف در آزمون دستیاری پزشکی به صورت گسترده به مطبوعات راه یافت. زمانی که مسعود پزشکان بر کرسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکیه زده بود و اصرار داشت که تقلبی صورت نگرفته است و مدعیان مدرک بیاورند.

*آزمون دستیاری در یک نگاه

آزمون دستیاری، آزمونی است که طی آن پزشکان عمومی به عنوان دستیار تخصصی وارد دوره تخصص پزشکی می‌شوند و پس از طی این دوره به عنوان پزشک متخصص در یکی از رشته‌های 25 گانه تخصص پزشکی موجود در کشور مانند جراحی عمومی، جراحی قلب، جراحی مغز و اعصاب، قلب و عروق، مغز و اعصاب، داخلی، چشم پزشکی، اطفال، زنان و زایمان، اورولوژی، گوش و حلق و بینی، ارتوپدی، ریه، پوست ومو، نفرولوژی، گوارش و کبد، روماتولوژی و... فارغ التحصیل و وارد بازار کار می‌شوند.

طی سال‌های گذشته معمولاً هر سال بین 12 تا 17 هزار نفر پزشک عمومی به عنوان داوطلب در این آزمون شرکت کرده‌اند و هر سال نیز حدود 10‌درصد شرکت کنندگان در این آزمون پذیرفته شده‌اند و به گفته مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ظرفیت پذیرش این ‌آزمون امسال به حدود 1700 نفر رسید در حالی که 16 هزار و 646 نفر برای شرکت در این آزمون ثبت نام کرده بودند.

اهمیت این آزمون در این است که پزشکان عمومی که بسیاری از آنها با مشکل اشتغال و درآمد ناکافی مواجه هستند و حتی به مشاغل غیر مرتبط رو می‌آورند، پس از قبولی در این آزمون کتبی و به طور متوسط بعد از 4 سال پزشک متخصص می‌شوند که هم از نظر جایگاه علمی و شأن اجتماعی متفاوت است و هم البته از نظر اقتصادی و درآمد.

به همین علت بسیاری از پزشکان عمومی تلاش می‌کنند با شرکت در آزمون دستیاری، پزشک متخصص شوند و برای این کار ممکن است بیش از یک سال کار و زندگی و مطب خود را تعطیل کنند و درس بخوانند، حتی برخی از این افراد ممکن است با زن یا شوهر خود به همین علت دچار مشکل شوند و حتی مواردی بوده است که عشق به تخصص پزشکی به طلاق پزشک با همسر کشیده است.

با این حال آزمون دستیاری نمادی از حیثیت جامعه پزشکی کشور است، زیرا هر گونه تقلب یا شائبه تقلب آن باعث بی اعتبار شدن، نظام پزشکی کشور می‌شود زیرا ممکن است زمینه راه یافتن افراد کم سواد به دوره تخصص پزشکی فراهم شود، کسانی که فردا در کرسی پزشک متخصص باید حافظ جان مردم باشند.

*سال 82، آغاز ماجرا بود

با این حال در سال 82 برای اولین بار به طور جدی خبر تقلب و خروج سؤالات این آزمون که در اسفند 82 برگزار شده بود، منتشر شد و کار به مجلس و قوه قضائیه کشیده است. مطبوعات نیز هر روز اخبار این رویداد مهم را پیگیری و درج می‌کردند.

در آن زمان گروهی از داوطلبان این آزمون به جد معتقد به تقلب و لو رفتن سؤالات این آزمون بودند و به همین علت چندین تجمع اعتراضی را برگزار کردند اما مسعود پزشکان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکان معتقد بود:آزمون دستیاری در کمال سلامت برگزار شده و هر کس مدعی تقلب و تخلف در این آزمون است مدرک ارائه کند.

برای پیگیری این موضوع کمیته‌ تحقیقی‌ در مجلس تشکیل شد که اعضای آن شامل محمدرضا حسن خانی، عضو کمیسیون اجتماعی، علی ریاض، عضو کمیسیون اصل 90 و عیوض حیدرپور، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بودند. حیدر پور، عضو این کمیسیون، در تیر 84 به خبرنگار فارس گفت: وزارت بهداشت در ارائه مدارک مورد نیاز کمیته تحقیق آزمون دستیاری همکاری نمی‌کند و مدارک مورد نیاز در اختیار کمیته تحقیق قرار داده نشده است .

ماجرا ادامه یافت تا بعد از یک ماه بعد در مرداد 83 وزارت بهداشت مدارک مورد نیاز در اختیار کمیته تحقیق مجلس قرار داد اما پیرموذن، مخبر کمیسیون بهداشت وقت اعلام کرد که سؤالات آزمون دستیاری 11 درصد اشکال داشته و به همین دلیل این آزمون باطل است.

وی به مسئله لو رفتن سؤالات اشاره نکرد اما گفت: وزارت بهداشت در زمینه امور آموزشی کاملاً به هم ریخته است و با توجه به اعتراضات گسترده پزشکان در مقابل مجلس، موضوع تخلفات برگزاری آزمون دستیاری با جدیت در مجلس پیگیری می‌شود.

بعد از بود که حیدرپور، عضو کمیته تحقیق مجلس اعلام کرد که گزارش نهایی تحقیقات انجام شده در آزمون دستیاری آماده شده و براساس آن وجود برخی تخلفات در برگزاری این آزمون محرز شده است.

بلاتکلیفی داوطلبان این آزمون ماهها ادامه داشت و شایعات مربوط به لو رفتن سؤالات این آزمون و رقم خرید و فروش این سؤالات هر روز بیشتر می‌شد، تقریباً برای تمام کارشناسان و افراد پیگیری این مسئله روشن شده بود که تعدادی از سؤالات این آزمون قبل از برگزاری لو رفته بود.

نمایندگان مجلس در کمیسیون بهداشت و درمان با محوریت حیدرپور، کمیسیون آموزش و تحقیقات با محوریت زاکانی و کمیسیون اصل 90 با محوریت علی ریاض نیز این موضوع را پیگیری می‌کردند. اما مسئولان وزارت بهداشت همچنان بر صحت آزمون تأکید می‌کردند و قوه قضائیه تا چند ماه بعد از آزمون سکوت اختیار کرده بود. تا اینکه رسماً اعلام شد یک بسته 30 تایی از سؤالات قبل از آزمون لو رفته است. حیدر پور با اعلام این مسئله گفت: وزارت بهداشت دلیل قانع کننده‌ای برای این مسئله اعلام نکرده است.

* مدرک محکمه پسندی وجود ندارد

تأیید و تکذیب‌ها ادامه داشت تا پای مرتضوی، دادستان تهران به پرونده باز شد، وی در جلسه‌ای که با عنوان "سرانجام آزمون دستیاری " در 30 مهر 83 از سوی ستاد پیگیری مطالبات جامعه پزشکی در تالار حرکت تهران برگزار شد، گفت: هنوز مدرک محکمه پسندی در مورد تخلفات آزمون دستیاری به دست نیامده که بر مبنای آن بتوان حکم صادر کرد به همین علت پرونده قضایی این آزمون برای بررسی بیشتر به حفاظت اطلاعات ارجاع شده است.

وی افزود: شواهد و مدارکی که تاکنون در مورد آزمون دستیاری ارائه شده بیانگر اشکال داشتن 23 سؤال از مجموع سؤالات این آزمون است و این آزمون با مشکلاتی در نحوه تخصیص سهمیه‌های مناطق محروم همراه بوده که هیچکدام مدرک محکمه پسندی که دال بر تقلب و تخلف در برگزاری این آزمون باشد، نیست و بر اساس آنها نمی‌توان رای به ابطال این آزمون داد.

وی ادامه داد: رسیدگی به این موارد در اختیار مجلس به عنوان مرجع ناظر بر عملکرد دستگاههای اجرایی است و فقط در صورتی که جرمی به وقوع پیوسته باشد ما می‌توانیم با بررسی مدارک و شواهد وقوع آن، اقدام به صدور رای کنیم.

وی گفت: پرونده آزمون دستیاری بر اساس تماس فردی که مدعی فروش سوالات بود در دادسرای فرودگاه تشکیل شد، جرم مطرح در این پرونده نیز بر اساس اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده اخاذی است، این پرونده همچنان مفتوح است و هنوز مختومه نشده است.

وی افزود: موردی هم بود که با معرفی دکتر صدر، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور مراجعه کرد و مدعی شد، فردی با درخواست 8 میلیون تومان از وی مدعی شده وی را به قرنطینه سؤالات آزمون دستیاری می‌برد و سؤالات را در اختیار وی قرار می‌دهد اما به علت اینکه این شخص نتوانسته به وی اعتماد کند از خرید سؤالات منصرف شده بنابراین هیچ مدرک محکمه پسندی که بر اساس آن بتوان رأی داد به دست نیامده است.

مرتضوی ادامه داد: پرونده قضایی آزمون دستیاری نیز با توجه به مکاتبات بسیج دانشجویی با آقای مروی معاون اول سابق قوه قضائیه و دستور ایشان به من برای پیگیری موضوع، دوباره به دادسرای فرودگاه که مورد تأیید ما بوده و سابقه درخشانی دارد، ارجاع شد.

وی گفت: اینکه بازپرس دادسرای فرودگاه با نماینده بسیج دانشجویی برخورد فیزیکی داشته مورد تأیید ما نیست اما این امر دلیل بر نبود صلاحیت این دادسرا برای رسیدگی به این پرونده نیست.

مرتضوی افزود: رسیدگی به این پرونده نیاز به کار اطلاعاتی دارد و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی به عنوان ضابط عام قوه قضائیه و به خصوص حفاظت اطلاعات ستاد مشترک سپاه به عنوان ضابط خاص قوه قضائیه مشغول پیگیری این پرونده هستند.

مرتضوی اضافه کرد: در صورتی که حراست وزارت بهداشت و مسئولان حفاظت آزمون آن تعلل و قصوری داشته باشند قطعاً با متخلفان آن برخورد می‌شود زیرا امنیت و سلامت کنکور و آزمون‌های سراسری و دانشگاه آزاد برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

دادستان تهران گفت: از نمایندگان مجلس نیز می‌خواهیم قوانین دقیق و جامعی در مورد آزمون‌ها و تخلفات آن تصویب کنند که امکان کنترل و نظارت بر همه مراحل آن وجود داشته باشد و برای هر گونه جعل و تقلب در این آزمون‌ها مجازات‌های سنگینی تعیین کنند تا ضریب تخلف این آزمون‌ها به حداقل برسد و ضریب امنیت آنها به شدت تقویت شود.

مرتضوی افزود: از داوطلبان آزمون‌ها و به خصوص آزمون دستیاری نیز می‌خواهیم هر گونه مدرک و سندی که دال بر تخلف و تقلب در این آزمون است در اختیار ما بگذارند به خصوص اگر در مورد تخلفات این آزمون در سال 77 مدارک کافی دارند ارائه کنند تا با استفاده از آنها به سرنخ‌های اساسی برای پیدا کردن عوامل تخلف و تقلب در آزمون‌های بعدی دست یابیم.

و همین جا بود که معلوم شد، این رشته سر دراز دارد و موضوع تخلف در آزمون دستیاری به سال‌ها قبل و حداقل سال 77 بر می‌گردد.

* دادستانی وزارت بهداشت را تبرئه کرد، اعتراض ممنوع

اما در 28 آبان 83، وزارت بهداشت اعلام کرد که دادستان تهران وزارت بهداشت را از اتهام فروش سؤالات آزمون دستیاری مبری دانسته است بعد از آن بود که محمد نوری، معاون وزیر بهداشت و رئیس دفتر وزیر وقت به خبرنگار فارس اعلام کرد که از این پس هر کس بدون مدرک معتبر ادعای تخلف و تقلب در آزمون دستیاری را مطرح کند تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

وی گفت: هیچ فرد یا ارگانی نتوانسته مدرک و سندی که دال بر چنین تخلفاتی باشد، ارائه کند و از این پس نیز هر کس چنین ادعایی دارد بهتر است مدارک و اسناد خود را در محاکم قضایی ارائه کند تا در مراجع صالحه در مورد آن داوری شود و گر نه جوسازی و شایعه پراکنی در مورد یک دستگاه رسمی کشور و بر انگیختن احساسات مردم علیه متولی بهداشت و سلامت کشور هیچ پشتوانه‌ای ندارد و از این پس به شدت با چنین افرادی برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که حتی یک درصد احتمال تخلف و تقلب آنان وجود داشت، وزارت بهداشت سریعتر از هر مرجعی، به آن رسیدگی می‌کرد و شدیدترین مجازات‌ها را برای آنان در نظر می‌گرفت و همه متخلفان را حذف می‌کرد اما به هیچ‌وجه تخلفی در شورای آموزش پزشکی رخ نداده و همه سخنانی که در این مدت از سوی افراد مختلف بیان شده، بی اساس است.

رئیس دفتر وزارتی وزارت بهداشت اضافه کرد:اگر کسی ادعای خرید و فروش سوالات آزمون دستیاری را دارد باید به طور مشخص فرد فروشنده سؤال و خریدار را معرفی کند تا در دادگاه صالحه قابل بررسی باشد و گرنه کلی گویی و اتهام زدنهای بی اساس در هیچ مرجعی قابل قبول نیست.

با این حال جامعه قانع نشد و خطر تکرار تقلب سایه خود را بر آزمون دستیاری سال 84 هم افکنده بود تا جایی که این آزمون که قرار بود اسفند 84 برگزار شود، به تعویق افتاد و در 15اردیبهشت برگزار شد.

*فروش خانه 30 میلیونی برای خرید سؤالات آزمون دستیاری

مجلس پیگیری های خود را ادامه داد و حتی علی ریاض، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در یک نشست خبری گفت: فروش سؤالات آزمون دستیاری سال گذشته کاملاً محرز شده و شواهد زیادی داریم که حتی یک پزشک، خانه 30 میلیون تومانی خود را فروخته و با پول آن سؤالات آزمون دستیاری را قبل از امتحان خریده است.

وی همچنین به خبرنگار فارس گفت: در حالی که بررسی تخلفات آزمون دستیاری سال 82 همچنان پیگیری می‌شود مدارکی دال بر تخلف در آزمون دستیاری سال 81 نیز به دست آمده است.

*وزارت بهداشت توجیه می‌کند

حسن گودرزی، عضو دبیرخانه پیگیری تخلفات‌ آزمون دستیاری در گفت و گو با خبرنگار فارس با گلایه از بلاتکلیف ماندن پرونده آزمون دستیاری در دادگاه انقلاب گفت: بر اساس مدارک موجود مسئولان دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت قبل از برگزاری آزمون در بهمن 1382 در جریان فروش سؤالات قرار داشته‌اند و به همین دلیل با توجیه وقوع زلزله بم، آزمون را به اسفند 82 موکول کردند و از آنجا که می‌دانستند سؤالات در اسفند ماه 82 هم لو رفته است برای توجیه بالا بودن سطح نمرات آزمون،‌ضمن خودداری در اعلام کلی نمرات آزمون،( 23 سوال، 5/11 درصد افزایش میانگین داشت) سؤالات آزمون را دو گزینه‌ای و چهار گزینه‌ای اعلام کردند در حالی که بر اساس نظر متخصصان مربوطه و مراجع مطلع بسیاری از این 23 سؤال تنها یک گزینه صحیح دارند که این خود تخلف دیگری است که اصل آزمون را زیر سؤال می‌برد.

وی افزود: با توجه به ابعاد وسیع خرید و فروش سؤالات آزمون 82 ، دو گزینه بیشتر فراروی مسئولان قضایی کشور نیست یا آزمون 82 را به دلیل مخدوش بودن آن از جهات مختلف تجدید نمایند و دو برابر ظرفیت در سال 84 دستیار پذیرش کند دوم اینکه فقط متقلبانی که تقلب آنها احراز شده است اخراج شوند و مجدداً انتخاب رشته صورت گیرد و اصل آزمون تایید شود.

* فروشندگان سؤالات اعتراف کردند

بازپرسی پرونده آزمون دستیاری در قوه قضائیه به سید محمود طباطبایی نژاد سپرده شده بود، وی در گفت‌و‌گویی اختصاصی به خبرنگار فارس گفت: خرید و فروش و تخلف در برگزاری آزمون دستیاری 82 کاملاً محرز است و یکی از دلالان شناسایی شده در زمینه خرید و فروش این سؤالات به درآمد خود تا مبلغ 90 میلیون تومان اعتراف کرده است که البته به نظر ما سوء‌ استفاده وی بسیار بیشتر بوده است.

وی افزود: تعدادی دیگری از متهمان نیز به جرم خود اعتراف کرده‌اند، بنابراین با توجه به حضور تعدادی از کارمندان مظنون، در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی، وزارت بهداشت باید آزمون دستیاری سال 84 را تا پایان مراحل تحقیق قضایی حداقل تا مرداد ماه 84 به تعویق بیندازند.

وی گفت: تعدادی از متهمان این پرونده پس از فراخوان از سوی دادسرای ناحیه 7 تهران به جرم خود مبنی بر دسترسی به سؤالات آزمون دستیاری و خروج سؤالات از مخزن آزمون اعتراف کرده‌اند و متأسفانه این افراد به طمع درآمد نامشروع اقدام به فروش این سؤالات به صورت وسیع کرده‌اند.

*شکار پزشکان پولدار

بازپرس شعبه 12دادسرای ناحیه 7 تهران ادامه داد: متهمان این پرونده با شناسایی پزشکانی که تمکن مالی داشته‌اند و در واقع با مشتری یابی قبلی پیشنهاد فروش سؤالات را به آنان می‌دادند و به این ترتیب سؤالات این آزمون را با دریافت مبالغ گزاف و بالای 20 میلیون تومان به آنها می‌فروختند.

وی ادامه داد: خرید و فروش سوالات آزمون دستیاری از طریق یک شبکه گسترده و در سراسر کشور انجام شده است و تلاش دادگاه این است که 100درصد افراد متخلف شناسایی و با آنها برخورد شود اگر چه به علت گستردگی موضوع، کار سختی به نظر می‌رسد.

وی اضافه کرد: شواهدی در دست است که خرید و فروش سؤالات آزمون دستیاری در سال‌های قبل از آزمون دستیاری سال 82 نیز وجود داشته است.

بازپرس شعبه 12 دادسرای ناحیه 7 تهران اضافه کرد: تصمیم گیری در مورد نحوه برخورد با این تخلف و ابطال آزمون یا رد قبولی متخلفان در صلاحیت دادگاه است و فعلاً نمی‌توان در این زمینه اظهار نظر کرد اما تحقیقات بازپرسی برای شناسایی ابعاد دقیقتر موضوع همچنان ادامه دارد.

*کارمندان وزارت بهداشت، متهم پرونده

طباطبایی نژاد گفت: تعدادی از کارمندان وزارت بهداشت به اتهام "افشای سؤالات آزمون دستیاری " متهمان این پرونده هستند و داوطلبانی که به طمع دستیابی به سؤالات این آزمون آن را خریداری کرده‌اند نیز به اتهام معاونت در وقوع جرم تحت پیگرد قانونی هستند.

طباطبایی نژاد افزود: این پرونده یک پرونده ملی است که به امنیت و اعتبار علمی کشور مربوط می‌شود و قطعاً رسیدگی دقیق به این موضوع نیازمند کمک و همکاری دولت و مجلس است ضمن اینکه بسیج دانشجویی نیز با پیگیری‌های مستمر خود نقش موثری در افشای حقایق داشت.

بعد از آن بهرام عین اللهی، دبیر جدید شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت که مسئولیت برگزاری این آزمون را در سال 83 داشت، گفت: حکم دادگاه در مورد آزمون دستیاری 82 هر چه باشد وزارت بهداشت بر اساس آن عمل می‌کند اما به نظر می‌رسد ابطال آزمون گذشته منطقی نباشد زیرا غیر از قبولی تعداد معدودی از افراد متقلب تعداد زیادی از قبول شدگان، افراد واجد شرایطی بوده‌اند که بر اساس لیاقت و استحقاق خود قبول شده‌اند و ابطال آزمون منجر به تضییع حقوق آنان می شود.

آزمون دستیاری طبق برنامه در 15اردیبهشت 84 برگزار شد و با افزایش 15 درصدی ظرفیت حدود 1400 نفر در آن پذیرفته شدند.

اما 19 اردیبهشت درست چند روز بعد از برگزاری آزمون، سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که 2 نفر از عناصر دولتی که در خصوص افشای سؤالات آزمون دستیاری سال 82 همکاری داشتند شناسایی و دستگیر شدند و پرونده متهمان این پرونده نیز با صدور کیفر خواست به دادگاه ارسال شده است.

وی گفت: تاکنون قرار مجرمیت 6 نفر از داوطلبانی که با خرید سؤالات موفق به قبولی در آزمون شده‌اند صادر شده رئیس کل دادگستری تهران نیز شعبه 83 دادگاه عمومی تهران را به محاکمه متهمان این پرونده اختصاص داده است.

*بازپرس پرونده آزمون دستیاری برکنار شد

اما مدت زیادی نگذشت که در 31 خرداد 84 علی ریاض اعلام کرد: طباطبایی نژاد، بازپرس پرونده تخلفات آزمون دستیاری که تلاش زیادی در افشای حقایق و صدور کیفر خواست متهمان پرونده تخلفات این آزمون داشت، هفته گذشته برکنار شده است و این موضوع برای کمیسیون اصل 90 تعجب برانگیز است و علت آن پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم این اقدام مقامات قضایی به علت شجاعت و اقدامات خوب وی در روند پیگیری پرونده آزمون دستیاری نبوده باشد با این حال موضوع پرونده آزمون دستیاری با جدیت از سوی کمیسیون اصل 90 مجلس و به خصوص هیئت رئیسه این کمیسیون، تحت نظر است و پیگیری می‌شود و این جابه جایی برای من مفهوم روشنی ندارد.

وی ادامه داد: اکنون روشن نیست که پرونده آزمون دستیاری در اختیار کیست و در چه وضعی قرار دارد و اقدام اخیر مسئولان قوه قضائیه برای ما تعجب برانگیز است و چرا بازپرس پرونده آزمون دستیاری در وسط راه پیگیری پرونده و نوشتن کیفر خواست برکنار شده است.

وی اضافه کرد: روند پیگیری پرونده آزمون دستیاری در گذشته به نحوی بود که برای بیش از 10 مورد از مظنونان پرونده آزمون دستیاری کیفرخواست صادر شده است، صدور بقیه کیفرخواست‌ها هم در حال پیگیری بود و مراحل تشکیل دادگاه برای این افراد دنبال می‌شد.

حسن گودرزی، مسئول دبیرخانه پیگیری تخلفات آزمون دستیاری نیز بعد از آن به خبرنگار فارس گفت: متهمان این پرونده یکی پس از دیگری آزاد می‌شوند.

اما احمد موحد، رئیس دادسرای انقلاب با رد شایعه آزادی بی‌قید و شرط متهمان آزمون دستیاری گفت: بعضی از متهمان آزمون دستیاری تا زمان برگزاری دادگاه با قرار و ثیقه از زندان آزاد شده‌اند.

وی درباره علت جابه‌جایی بازپرس این پرونده گفت: جابه‌جایی بازپرس‌ها از اختیارات دادستان است و در این مورد نیز دادستان صلاح دیده آقای طباطبایی به دادسرای ویژه کارکنان دولت منتقل شود و فرد دیگری مسئولیت این پرونده را به عهده بگیرد.

*دادگاه تشکیل شد

سرانجام جلسه دادگاه متهمان افشای سؤالات آزمون دستیاری با حضور متهمان این پرونده در شعبه 1008 دادگاه عمومی تهران و به ریاست قاضی حسینیان برگزار شد.

در این پرونده متهمان مرتضی ف، محمدرضا ج از کارمندان وزارت بهداشت و محمدرضا ح، فرشته ن، محمدرضا ک، محمد ف و پیام .ع به اتهام افشای سؤالات آزمون دستیاری سال 82 در شعبه 1008 دادگاه عمومی تهران برابر قاضی حسنیان قرار گرفته و از اتهامات خود دفاع کردند.

حکم این متهمان در تاریخ 9 آبان 84 صادر شد.قاضی حسینیان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی فارس بدون اشاره به ماهیت و جزئیات حکم صادره گفت: حکم 6 متهمی که پرونده آنها با صدور کیفر خواست از دادسرا به دادگاه ارسال شده بود پس از دفاعیات متهمان و اخذ آخرین دفاع وکلای مدافع متهمان صادر شده است.

حکم این متهمان به صور رسمی منتشر نشد و در واقع با گذشت زمان موضوع این پرونده در مطبوعات نیز کمرنگ شد تا اینکه کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت شد.

*پرونده آزمون دستیاری، روی میز باقری لنکرانی

در طول زمان وزارت باقری لنکرانی،اخبار موثقی درباره تخلف در آزمون دستیاری منتشر نشد تا اینکه در آخرین سال مسئولیت وی یعنی آزمون دستیاری سال 87 دوباره این شائبه به وجود آمد به طوری که عده‌ای از داوطلبان این آزمون معتقد بودند،برخی سؤالات این آزمون نیز لو رفته است، شاهد آنها هم این بود که تراز نمرات عده‌ای از داوطلبان بدون اینکه سابقه تحصیلی درخشانی داشته باشند به طور ناگهانی بالا رفته و قبول شده‌اند اما وزیر بهداشت وقت این شایعه را تکذیب کرد.

وزیر بهداشت شایعه تخلف در آزمون دستیاری را تکذیب کرد و در اسفند 87 گفت: در برگزاری آزمون دستیاری نه تنها امسال بلکه در 5 سال گذشته هیچ تخلفی نداشتیم و با تأسیس مرکز برگزاری آزمون‌های وزارت بهداشت اجازه ندادیم تجربه تلخ تخلف در آزمون دستیاری که در سال 82 اتقاق افتاد تکرار شود.

وی گفت: آزمون دستیاری در 4 سال گذشته در کمال صحت و امنیت برگزار شده و این دغدغه از روز اولی که بنده وزیر شدم با من بوده است، به همین علت با استفاده از ابزارها و فناوری‌های جدید اجازه ندادیم هیچ تخلفی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های علوم پزشکی طی سال‌های گذشته رخ دهد.

وی افزود: وزارت بهداشت سالانه 23 آزمون مختلف را برگزار می‌کند و همه آنها در کمال صحت و امنیت برگزار می‌شوند این فقط ادعای وزارت بهداشت نیست بلکه سازمان‌های نظارتی نیز بر این ادعا صحه می‌گذارند، با این حال شایعات را همواره داریم و برخی افراد متأسفانه به این شایعات دامن می‌زنند اما من با یقین کامل می‌گویم. آزمون دستیاری امسال در صحت کامل برگزار شده است و هیچ نقطه انحرافی ندارد.

* پزشکیان از لنکرانی دفاع کرد

وی گفت: نظارت بر صحت کامل این امتحان تا مرحله نهایی جایابی و اعلام نتایج نهایی آزمون دستیاری از سوی وزارت بهداشت ادامه خواهد داشت. حتی پزشکیان، سلف باقری لنکرانی نیز این با در کسوت، نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به دفاع از وی پرداخت و گفت: هیچ مدرکی دال بر تخلف در آزمون دستیاری امسال وجود ندارد و نباید اجازه دهیم گروهی فقط به دلیل شک و سوء ظن با آبروی وزارت بهداشت بازی کنند.

وی افزود: معترضان این آزمون خودشان هم قبول داشتند که هیچ مدرک و سندی دال بر تخلف ندارند و فقط بر پایه حدس و گمان چون 200 تا 300 نفر از قبول شدگان این آزمون نمره بالاتری دارند، تصور می‌کنند که تخلفی صورت گرفته است، البته مسئولان معاونت آ‌موزشی و معاون پارلمانی وزارت بهداشت نیز پذیرفتند که موضوع را بررسی کنند ولی به نظر من خبری کردن این داستان و تشویش اذهان عمومی هیچ ثمری ندارد.

وزیر سابق بهداشت گفت: در زمان مسئولیت بنده هم عده‌ای آمدند و به همین شکل جوسازی کردند اما در هیچ دادگاهی اثبات نشد که در آزمون دستیاری سال 82 تخلفی صورت گرفته است، تا زمانی که من وزیر بودم 3 یا 4 بار دادگاه تشکیل شد اما در هیچ یک تخلف ثابت نشد البته بعداً مسئولان جدید وزارت بهداشت عده‌ای را جریمه کردند که من از جزئیات ‌آن اطلاعی ندارم.

وی افزود: آن زمان با شایعه پراکنی علیه وزارت بهداشت جوسازی کردند اما ما امروز تا زمانی که دلیل محکمه پسندی نباشد چنین کاری نمی‌کنیم، افراد معترض حق دارند اعتراض کنند، وزارت بهداشت هم پذیرفته است که موضوع را بررسی کند، اگر وزارت بهداشت این کار را نکرد آن وقت کمیسیون بهداشت مجلس نیز وارد قضیه می‌شود.

اعتراضات به آزمون دستیاری سال 87 نیز به سرانجام نرسید تا آزمون دستیاری امسال در روز پنجشنبه 29 بهمن برگزار شد، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت از روند برگزاری آزمون بازدید کرد و در جریان بازدید خود نیز به خبرنگاران اطمینان داد که آزمون در کمال امنیت برگزار می‌شود اما 2 روز بعد یعنی شنبه 31 بهمن رسماً اعلام کرد که این آزمون به علت لو رفتن تعدادی از سؤالات باطل است.

بعد از ابطال این آزمون اعلام شد که آزمون مجدد در تاریخ 27 فروردین 89 برگزار می‌شود اما چند روز بعد و با درخواست داوطلبان که مدت زیادی را صرف مطالعه کرده بودند و ممکن بود این فاصله به ضرر آنها باشد اعلام شد که آزمون دستیاری جدید تا پایان امسال و در تاریخ 13 اسفند برگزار می‌شود.

محمد علی محققی، معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد که چون روند رسیدگی به متهمان تقلب و فروش سؤالات طولانی است و ممکن است چند ماه طول بکشد، در این مرحله هیچ یک از داوطلبان از آزمون دستیاری محروم نمی‌شوند.

بر اساس آنچه تاکنون اعلام شده، حداقل 25 سؤال آزمون دستیاری امسال قبل از برگزاری آزمون لو رفته و در اختیار تعدادی از داوطلبان قرار گرفته است، اما علی عباسپور تهرانی معتقد است: احتمالاً تعداد بیشتری سؤال این آزمون لو رفته و شاید همه سؤالات نیز قبل از آزمون لو رفته باشد.

وی به خبرنگار فارس گفت: سؤالات این آزمون با قیمت‌های بالای 100 میلیون تومان هم خریداری شده اما 25 سؤال این آزمون در شب قبل از امتحان با قیمت 2 تا 4 میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شده است.

با وجودی که جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، تعداد دستگیر شدگان متهم تخلف در این آزمون را 7 نفر اعلام کرده اما عباسپور شمار این افراد را به نقل از وزیر بهداشت 30 نفر اعلام کرد و گفت که این افراد در اختیار مسئولان وزارت اطلاعات و مقامات قضایی و امنیتی هستند.

اما دادستان تهران اعلام کرده است که 7 نفر دستگیر شده به افشا و خرید و فروش سؤال‌ها اعتراف کردند و اقدامات و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و تا ریشه کردن و خشکاندن آن در این زمینه تلاش می‌کنیم.

* متخلفان آزمون دستیاری امسال اعتراف کردند

وی اضافه کرد: این افراد به دریافت سؤالات و یکی از آنها نیز به نقش جدی خود در خارج کردن سؤالات از اعتراف کردند. اما زمانی می‌توانیم بگویم که چه کسانی نقش داشتند که اتهامات ثابت شده باشد. بنابراین اسمی از مسئول و یا غیره نمی‌آوریم تا ذهن مخدوش نشود. اما به طور کلی دستگیر شدگان عمدتاً کسانی بودند که با برقراری ارتباط توانسته بودند سئوالات را بدست بیاورند و یا هر سال به دنبال به دست آوردن آن بوده‌اند.

جعفری دولت آبادی دستگیر شدگان را فاقد سابقه خواند و یادآور شد: این افراد یا داوطلب بودند و با مسئولان مرتبط بودند. چرا که این کار سود فراوانی دارد و بخشی از این اتفاق هم به فقدان نظارت‌های لازم به برگزاری سیستم طرح سؤال و عدم تعبیه اقدامات پیشگیرانه برگشت که در سیستم جدید مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات تا دستگیری تمام کسانی که در این زمینه نقشی داشتند ادامه خواهد داشت.

*مافیای آزمون دستیاری میلیاردها تومان پول به جیب زد

حسینعلی شهریاری، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا شبهه تقلب در آزمون دستیاری که از سال‌های گذشته نیز مطرح بوده، امسال به ابطال آزمون منجر شد، گفت: علت این است که امسال مدارک معترضان مستند بوده است، سال‌های گذشته و به خصوص پارسال هم کسانی معترض بودند و معتقد بودند که سؤالات لو رفته است اما مدرک و سندی نداشتند. از سال 77 چنین مسائلی کم و بیش مطرح بوده و اوج آن در سال 82 بود اما به علت نبود مدارک مستند هیچگاه قابل اثبات نبود.

وی ادامه داد: مافیای تقلب و تخلف در آزمون دستیاری سالهاست فعال است و در این سالها میلیاردها تومان به جیب زده است، افرادی که مرتبط با تخلفات آزمون امسال بودند، دستگیر شده‌اند و اکنون در اختیار مقامات امنیتی و قضایی هستند، این افراد احتمالاً در تخلفات سال‌های قبل هم دست داشته اند و البته احتمالاً کسانی هم هستند که هنوز شناسایی و دستگیر نشده‌اند.

وی گفت: این مسائل از سال 82 در مجلس، قوه قضائیه و دولت مطرح بود اما در زمان وزارت باقری لنکرانی با یکسری اصلاحات و جا به جایی ها کمرنگ شد اما به هر حال چنین مسائلی در دوره وزارت افراد مختلف با گرایش‌های سیاسی مختلف وجود داشته است و باید به آن رسیدگی شود.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: در این سال‌ها شایعاتی زیادی درباره تخلفات آزمون دستیاری مطرح بوده و حتی گفته شده، فرزندان برخی افراد در این زمینه نقش داشته‌اند اما متأسفانه در این مدت شاهد برخورد قاطعی از سوی قوه قضائیه نبودیم، نمی‌خواهم به کسی تهمت بزنم اما اگر قوه قضائیه پیگیری می‌کرد و زودتر ریشه‌های این مسئله کشف می‌شد و از بین می‌رفت، کار به اینجا نمی‌کشید.

*پزشکان عمومی به خاطر بیکاری به آزمون دستیاری رو می‌آورند

علیرضا زالی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی نیز در این مورد به خبرنگار فارس، گفت: در سال 82 به طور مستند ثابت شد که در آزمون دستیاری تقلب و تخلف صورت گرفته است اما متأسفانه وزارت بهداشت در تمام این مدت یا تکذیب کرد یا برخورد انفعالی داشت، اگر همان زمان برخورد قاطعی با این پدیده می‌شد و اگر عوامل اصلی و ارکان این تخلف معرفی و محکوم می‌شدند، داوطلبان این قدر برای خرید سؤالات و تقلب در آزمون تحریک نمی‌شدند و مسئله حل می‌شد.

وی ادامه داد: متأسفانه این مسئله مهم که حیثیت و آبروی نظام پزشکی را نیز هدف قرار داده، آسیب شناسی و ریشه‌یابی نشد و حداکثر با تعدادی از داوطلبان آزمون و افراد دست چندم که غیر مستقیم درگیر بودند، برخوردهایی شد اما شبکه اصلی توزیع سؤالات از بین نرفت، شبکه‌ای که بخشی از آن درون وزارت بهداشت و بخشی نیز خارج از این سیستم بود.

* متخلفان آزمون 82 وارد دوره دستیاری شدند

زالی گفت: تعدادی از داوطلبان آزمون دستیاری سال 82 نیز که بعد از پیگیری‌های طولانی کمیسیون اصل 90 مجلس، احکام مجازات دریافت کردند و از آزمون دستیاری محروم شدند، بعد از مدتی به طریقی توانستند دوباره به دوره‌های دستیاری پزشکی راه یابند و در عمل مجازات نشدند.

وی ادامه داد: بعد از افشای تخلفات آزمون دستیاری سال 82 اقداماتی تا حدی مکانیزم‌های حراستی و حفاظتی آزمون در وزارت بهداشت تقویت شد اما به علت اشکالاتی که به کلیت شکل برگزاری چنین آزمون مهمی که به صورت یک آزمون کتبی چند ساعته برگزار می‌شود، وارد است. زمینه تخلف همواره وجود داشته و دارد به طوری که امسال هم شبکه‌های سودجو توانستند، در آزمون دستیاری امسال سؤالات را خارج کنند.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی گفت: سال قبل هم افرادی اعلام کردند که سؤالات لو رفته است اما کسی به حرف‌های آنها توجه نکرد و به نوعی معترضان ساکت شدند و پرونده اعتراض آنها بسته شد در حالی که اگر مجالی به ‌آنها که داده می‌شد و در فضای علمی و کارشناسی موضوع بررسی می‌شد، کار به ابطال آزمون امسال نمی‌کشید، در حالی که دستگاه‌های نظارتی و امنیتی برای پیگیری این پرونده ملی اعلام آمادگی برای همکاری کرده بودند.

وی گفت: آزمون دستیاری آزمونی است که سرنوشت زندگی پزشکان عمومی در آن تعیین می‌شود، به همین علت حساسیت بالایی دارد. یکی از علل این مسئله بی‌توجهی به مشکلات پزشکان عمومی است، این افراد با بیکاری، درآمد ناکافی و نبود اشتغال مناسب رو به رو هستند بنابراین آزمون دستیاری و ورود به رشته‌های تخصصی را تنها راه گریز از این مشکلات و فشارهای زندگی می‌دانند.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی کشور اضافه کرد: در کشورهای دیگر چون پزشکان عمومی از زندگی و رفاه کافی برخوردار هستند و جایگاه مناسب و درآمد مکفی دارند، به همین علت فقط افراد نخبه و با صلاحیت برای ورود به دوره های تخصصی داوطلب می‌شوند و رقابت کاذب به علت مشکلات معیشتی نیست.

*داوطلبان آزمون دستیاری به دنبال رشته‌های پولساز هستند

وی گفت: در گذشته رشته‌های مادر تخصصی پزشکی به خصوص تخصص اطفال و داخلی مورد توجه، داوطلبان نخبه آزمون دستیاری بود اما در سال‌های اخیر چون این رشته‌ها نیز نسبت به رشته‌های لوکس و درآمدزا مانند برخی رشته‌های جراحی درآمد کمتری دارند، کمتر مورد توجه است و رتبه‌های بالای آزمون دستیاری به سمت این رشته‌های مادر نمی‌روند.

وی افزود: بی عدالتی در توزیع درآمد بین پزشکان و درآمد بالای فعالیت در رشته‌های پر درآمد و لوکس تخصصی پزشکی، باعث می‌شود که یک پزشک عمومی حاضر باشد 30، 40 و حتی 100 میلیون تومان هم برای خرید سؤالات آزمون دستیاری پول بدهد، چون می‌دهد بعد از مدتی به راحتی این هزینه جبران می‌شود. در حالی که هیچ جای دنیا این طور نیست و برای گزینش در رشته‌های تخصصی پزشکی به صلاحیت فردی، پژوهش و توانایی علمی پزشک توجه می‌شود و حتماً در کنار آزمون کتبی، آزمون شفاهی و بررسی توانمندی فردی نیز برگزار می‌شود. نه اینکه فقط به محفوظات توجه شود.

*آزمون دستیاری نبایدفقط کتبی باشد

زالی ادامه داد: بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی کشور اکنون این توانمندی را دارند که خودشان، دستیار تخصصی پذیرش کنند، دانشگاه‌های کوچکتر نیز باید در این زمینه تقویت و حمایت شوند، وزارت بهداشت هم می‌تواند با تنظیم مکانیزم علمی پذیرش و نظارت بر عملکرد دانشگاه‌ها جلوی پارتی بازی را بگیرد.

وی گفت: مسئله دیگر این است که تقریباً تمام کسانی که آزمون کتبی دستیاری را قبول می‌شوند بعد از گذشت 3 تا 5 سال پزشک متخصص می‌شوند مگر موارد معدودی که نتوانند آزمون پایان دوره را بگذرانند اما در کشورهای دیگر 5/1 تا 2 برابر ظرفیت پذیرش می‌شود و طی امتحانات متعدد علمی و عملی افرادی که واقعاً صلاحیت دارند، در این دوره‌ها باقی می‌مانند.

*تصمیم وزیر بهداشت شجاعانه بود

زالی ادامه داد: با این وجود باید به وحید دستجردی، وزیر بهداشت به خاطر شجاعت و قاطعیتی که در برخورد با مشکل قدیمی تخلف در آزمون دستیاری بود تبریک گفت و امیدواریم با پیگیری این موضوع در وزارت بهداشت و قوه قضایی این مسئله برای همیشه ریشه کن شود و دیگر شاهد این ماجرای تلخ در کشور نباشیم.

وی گفت: مسئولان ارشد وزارت بهداشت افراد سالمی هستند و شایعاتی که درباره دست داشتن آنها در این تخلف مطرح شده کاملاً بی اساس است، اعضای علمی و استادان دانشگاه نیز که طراحان سؤال هستند، آن قدر اعتبار دارند که حاضر نیستند،اعتبار خود را به خاطر یک آزمون دستیاری خدشه دارد کنند و هرگز در چنین تقلباتی نقش ندارند و به نظر می‌رسد تنها منفذی که برای خروج سؤالات و لو رفتن آن باشد، روند تایپ، تکثیر و توزیع سؤالات باشد که تقریباً از 48 ساعت قبل از برگزاری آزمون شروع می‌شود و برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقی باید به این بخش از روند برگزاری آزمون توجه کرد.

* آزمون دستیاری فقط باید در وزارت بهداشت باشد

وی ادامه داد: اینکه برخی افراد هم معتقد هستند، برگزاری آزمون دستیاری باید به سازمان سنجش منتقل شود نیز حرفی کاملاً غیر کارشناسی و غیر علمی است، آزمون دستیاری یک آ‌زمون 100درصد حرفه‌ای و تخصصی است و حتماً باید توسط وزارت بهداشت برگزار شود و البته باید روند حفاظت آزمون در آن تقویت شود و گرنه مسائل منفی بسیار بیشتری در پی خواهد داشت، البته سازمان نظام پزشکی نیز آمادگی کامل برای همکاری در این زمینه را دارد.

وی همچنین پیشنهاد داد: یکی دیگر از راه‌های کاهش ریسک آزمون دستیاری، ایجاد تنوع و تکثر در رشته‌های تخصصی پزشکی در کشور است، ما اکنون فقط 25 رشته تخصصی پزشکی را در کشور داریم در حالی که رشته های مهمی مانند تخصص پزشکی خانواده، طب ورزشی و طب سالمندان به شدت مورد نیاز کشور است واگر این رشته ها هم ایجاد شود، به کاهش بار و فشار آزمون دستیاری کمک می‌کند و کیفیت خدمات پزشکی کشور را نیز بالا می‌برد.



مطالب مرتبط
  • نظرات 0 + ارسال نظر
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد