خبر

خبر

عکس عک س ع ک س ع کس خبر اخبار جالب جدید روز عجیب دختر پسر مرد زن ایرانی خارجی
خبر

خبر

عکس عک س ع ک س ع کس خبر اخبار جالب جدید روز عجیب دختر پسر مرد زن ایرانی خارجی

تعیین میزان استاندارد ریش مردان و حجاب زنان در تاجیکستان

شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان میزان ریش مردان و استاندارد حجاب اسلامی زنان را تعیین کرد.

به گزارش عصر ایران بنابراین تصمیم که به درخواست کمیته دولتی امور دینی تاجیکستان که نهادی زیر نظر دولت این کشور است ، گرفته شده است اعلام شده است که اندازه استاندارد ریش مردان در میان مسلمانان حنفی تاجیکستان باید به اندازه مشتشان باشد.

همچنین این شورا اعلام کرده حجاب استاندارد اسلامی برای زنان مسلمان تاجیک باید همه بدن آنها به جز صورت و دست ها و پاها تا مچ را بپوشاند. این شورا تاریخ اعمال این مقررات و نیز مجازات بلند تر بودن ریش از یک مشت دست را اعلام نکرده است.

تاجیکستان دولتی سکولار دارد که نظر مساعدی نسبت به ترویج آموزه های اسلامی و دخالت علما و مذهبیون در امور اجتماعی و سیاسی ندارد با این حال در اثر فشار های افکار عمومی در سال های گذشته دولت دوشنبه در برابر برخی درخواست های اسلامگرایان عقب نشینی کرده است.

پیشتر شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان، به مساجد رسمی این کشور اجازه داد تا در اردو‌های تابستانی، برخی از آموزه‌های اسلامی را به کودکان تاجیک آموزش دهند.

در سال 2009 نیز شورای علمای اسلامی تاجیکستان مقرراتی جدید درباره میزان ریش معلمان مدارس تعیین کرده بود . طبق این مقررات افراد بالای 50 سال می توانستند به اندازه 3 سانتی متر ریش داشته باشند.

دولت تاجیکستان محدودیت های بی شماری را به مردان ریش دار و زنان محجبه تحمیل کرده است و این محدودیت ها که شامل برخی محدودیت های اجتماعی و شغلی بوده همواره مورد انتقاد سازمان های مدافع حقوق بشر بوده است.

سال گذشته "پرویز تورسونف" یکی از بازیکنان لیگ فوتبال تاجیکستان به دلیل بلند کردن ریش خود از سوی ماموران امنیتی اجازه نیافت تا در زمین بازی حضور پیدا کند.

همچنین سال گذشته دولت تاجیکستان همه دانشجویان تاجیک که در مراکز اسلامی و حوزه های دیگر کشورها مشغول تحصیل علوم دینی بودند به کشور فراخواند.

محدودیت ها علیه مسلمانان تاجیک در حالی است که بیش از 90 درصد از جمعیت این کشور واقع در آسیای مرکزی مسلمان هستند.



مطالب مرتبط
  • نظرات 0 + ارسال نظر
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد