خبر

خبر

عکس عک س ع ک س ع کس خبر اخبار جالب جدید روز عجیب دختر پسر مرد زن ایرانی خارجی
خبر

خبر

عکس عک س ع ک س ع کس خبر اخبار جالب جدید روز عجیب دختر پسر مرد زن ایرانی خارجی

ماجرای تکان دهنده محصول پر فروش آمریکایی و تولد کودکان ناقص الخلقه

پژوهشگران طی تحقیقاتی که انجام دادند دریافتند که نرخ اختلالات هنگام تولد در آن دسته از مناطق روستایی که علف کش "راند آپ" در سطح گسترده استفاده می‌کردند، بسیار بالا است.

به گزارش فارس، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای نوشته "ویلیام انگدال" تأثیرات مواد شیمیایی رایج در کشاورزی امروز آمریکا و اروپا را بر سلامت انسان‌ها تشریح کرد. در این مقاله آمده است که "راند آپ" رایج‌ترین علف‌کش شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی که تولید شرکت آمریکایی "مونسانتو" است، احتمال تولد نوزادانی با اختلالات فیزیکی را افزایش می‌دهد.

لازم به ذکر است که کارخانه سازنده این ماده شیمیایی که یکی از پرفروش ترین علف کش ها در ایران و سراسر جهان نیز به شمار می رود در ساخت بزرگترین بمب شیمیایی جهان در جنگ ویتنام به ارتش آمریکا کمک کرد که عوارض آن پس از چند دهه هنوز در میان کودکان متولد شده در آمریکا و ویتنام دیده میشود.

* استفاده از "راند آپ" حتی در مقیاس اندک موجب بروز اختلالات جنینی در انسان می‌شود

"راند آپ" نام تجاری پرمصرف‌ترین ماده علف‌کش جهان و از محصولات شرکت صنایع شیمیایی "مونسانتو" است. یک مطالعه علمی جدید اثبات کرده است که این علف‌کش سمی است و تهدیدی هم برای انسان‌ها و هم برای حیوانات محسوب می‌شود. آخرین مطالعه علمی در این زمینه توسط یک گروه علمی بین‌المللی به رهبری پروفسور "آندره کاراسکو" انجام شده است؛ "کاراسکو" رئیس "لابراتوار رویان‌شناسی مولکولی" در "دانشکده علوم پزشکی دانشگاه بوئنس آیرس" و عضو "شورای ملی تحقیقات علمی و فناوری" آرژانتین است. نتایج مطالعه انجام شده توسط این گروه نشان می‌دهد که "مونسانتو" و صنایع کشاورزی ژنتیکی به عمد درباره بی‌خطر بودن "راند آپ" به مردم دروغ گفته‌اند. استفاده از مقادیر بسیار کم "ران آپ" (بسیار کم‌تر از مقدار رایج در کشاورزی) با اختلالات هنگام تولد در ارتباط است؛ تأثیرات این ماده بر سلامتی بی‌نهایت زیاد است. همه دانه‌های عمده ژنتیکی در بازار امروزه به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند علف‌کش "راند آپ" را "تحمل کنند."

* خرید امتیاز گلیفسات توسط "مونسانتو" و رساندن این محصول سمی به تولید انبوه

حق تولید ماده گلیفسات به عنوان ظاهراً علف‌کش سطح وسیع، در دهه 1970 توسط "مونسانتو" خریداری شد؛ سال‌ها پیش از رسیدن مواد غذایی ژنتیکی به تولید انبوه. این ماده عموماً در فضا پخش و توسط برگ درخت جذب می‌شود؛ گاهی نیز به صورت علف‌کش جنگلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلیفسات ابتدا توسط "مونسانتو" انحصاری شد و با نام تجاری "راند آپ" به فروش رسید؛ البته این علف‌کش تجاری حاوی مواد شیمیایی دیگری نیز هست که "مونسانتو" به علت حفظ "اسرار تجاری" آن‌ها را افشا نمی‌کند. تا سال 2005، برابر با 87 درصد از زمین‌های کشاورزی کاشت سویا زیر کشت انواع مختلفی از دانه‌های مقاوم نسبت به گلیفسات رفت و با "ران آپ" نیز سم‌پاشی شد.

* استفاده از دانه‌های سازگار با علف‌کش "راند آپ" برای افزایش فروش همین علف‌کش

دانه‌های سویا یا سایر دانه‌های سازگار با "راند آپ" صرفاً به گونه‌ای تغییر ژنتیکی داده شده‌اند که در مقابل این علف‌کش مقاوم باشند؛ اما سایر گیاهان منطقه این ویژگی را ندارند و توسط "راند آپ" از بین می‌روند؛ به همین دلیل، کشاورزانی که از این نوع دانه‌ها استفاده می‌کنند، از طرف دیگر باید علف‌کش "راند آپ" را نیز خریداری کنند. بنابراین بازار برای هر دوی این محصولات مهیا می‌شود.

* نفوذ صنایع تجاری-کشاورزی در سیاست‌های دولت آمریکا موجب شد تا مضرات "راند آپ" نادیده گرفته شود و به گوش مردم نرسد

اکنون پیدایش "ابرعلف‌های" مقاوم در مقابل "راند آپ" به معضلی بیولوژیکی تبدیل شده است؛ به علاوه، مشکل دیگر این است که اخیراً رابطه‌ای میان گلیفسات به عنوان یکی از سمی‌ترین مواد مورد استفاده در کشاورزی، و اختلالات هنگام تولد مشاهده شده است. با این وجود، "آژانس حفاظت از محیط زیست» (EPA) دولت آمریکا همچنان "راند آپ" را "نسبتاً غیر سمی و بدون اثرات سرطان‌زا و اختلال‌زا" توصیف می‌کند. همه می‌دانند که دولت آمریکا به آزمایش‌های شرکت "مونسانتو" و صنایع تجاری-کشاورزی اعتماد می‌کند و قوانین امنیتی را وضع می‌نماید؛ بنا بر دکترین "برابری ماهیت" در سال 1992، دانه‌های ژنتیکی "ماهیتی برابر" با دانه‌های معمولی دارند و بنابراین نیازی به آزمایش‌های ویژه درباره بی‌خطر بودن آن‌ها نیست. هرچند با علف‌کش‌ها به گونه دیگری برخورد می‌شود؛ اما باز هم نفوذ صنایع تجاری-کشاورزی در سیاست‌های دولت آمریکا موجب شده تا به امروز کوچک‌ترین برخوردی با علف‌کش‌های "راند آپ" نشود.

نتایجی هشدار دهنده

اخیراً گروهی علمی به ریاست پروفسور "آندره کارسکو" و متشکل از محقیقنی از انگلیس، برزیل، آمریکا و آرژانتین به این نتیجه رسیده‌اند که گلیفسات مهم‌ترین عامل تشکیل دهنده "راند آپ"، موجب بروز اختلالات فیزیکی در جنین قورباغه و مرغ می‌شود؛ حتی اگر در مقیاسی بسیار کم‌تر از مقیاس رایج در کشاورزی استفاده شود و میزان آن بسیار پایین‌تر از حداکثر میزانی باشد که اکنون در محصولات مورد تأیید اتحادیه اروپا وجود دارد. گروه "کاراسکو" گزارش‌هایی دریافت کرده بود مبنی بر این که نرخ اختلالات هنگام تولد در آن دسته از مناطق روستایی آرژانتین که از دانه‌های سویای "سازگار با راند آپ" (RR) و همین نوع از علف‌کش‌ها در سطح گسترده استفاده می‌کردند، بسیار بالا است؛ بنابراین این گروه به تحقیق درباره تأثیرات گلیفسات بر جنین انسان دست زد. دانه‌های سویای سازگار با "راند آپ" به گونه‌ای تغییر ژنتیکی داده شده‌اند تا در مقابل "راند آپ" مقاوم باشند و به این ترتیب به کشاورزان اجازه می‌دهند تا برای کشتن علف‌های هرز به راحتی از این علف‌کش استفاده نمایند.

* گروه "کاراسکو" رابطه میان استفاده از "راند آپ" و بروز اختلالات فیزیکی در نوزادان را کشف کرد

"کاراسکو" یافته‌های گروهش را در یک کنفرانس مطبوعاتی در طول ششمین "کنفرانس اروپایی مناطق عاری از مواد غذایی ژنتیکی" در پارلمان اروپا در "بروکسل" عرضه کرد. وی گفت: "یافته‌های به دست آمده در آزمایشگاه مشابهت زیادی با اختلالاتی دارد که در فرزندان متولد از زنان باردار در معرض گلیفسات بروز کرده است."

* یافته‌های آزمایش گروه "کاراسکو" تأثیر لیفسات را در ایجاد اختلال هنگام تولد نشان می‌دهد

گزارش‌های گسترده از اختلالات فیزیکی انسانی در آرژانتین در سال 2002 آغاز شدند؛ دو سال پس از شیوع استفاده از علف‌کش "راند آپ" و کاشت دانه‌های سویای سازگار با این علف‌کش شیمیایی. حیواناتی که در آزمایش‌های گروه "کاراسکو" مورد استفاده قرار گرفتند مکانیسم‌های رشد مشابه با انسان داشتند. نتایج این آزمایش‌ها "با یافته‌های کلینیکی از جنین‌های انسان در مناطق آلوده به "راند آپ" مطابقت دارد." "کاراسکو" می‌افزاید: "گلیفسات در دسته مواد شیمیایی نسبتاً غیر سمی قرار داده شده است؛ اما این ماده در برخی موارد می‌تواند مثل یک سم قوی رفتار کند."

* در حالی که 03/2 میلی‌گرم گلیفسات موجب اختلال فیزیکی در جنین انسان می‌شود، امروزه معمولاً 17 گرم از این ماده در دانه‌های سویا وجود دارد

در سال 1997 و پس از آن که دانه‌های سویای سازگار با "راند آپ" در اروپا به تولید انبود رسیدند، میزان حداکثر پس‌مانده مجاز (MRL) گلیفسات در دانه‌های سویا 200 برابر شد و از 1/0 میلی‌گرم در هر کیلوگرم به 20 میلی‌گرم در هر کیلوگرم رسید. "کاراسکو" به این نتیجه رسید که اختلالات فیزیکی در جنین انسان در صورت وجود صرفاً 03/2 میلی‌گرم گلیفسات در هر کیلوگرم ماده غذایی بروز می‌کند. در هر کیلوگرم دانه‌های سویا امروزه معمولاً 17 میلی‌گرم گلیسفات وجود دارد.

* ممنوعیت استفاده از "راند آپ" در نزدیکی مناطق مسکونی در آرژانتین

در آگوست سال 2010 گروهی از اوباش مزدور به مردمی حمله کردند که در شهر "لیونسا" در استان "چاکو"ی آرژانتین برای شنیدن سخنان "کاراسکو" درباره تحقیقش جمع شده بودند. شاهدان از حضور شخصیت‌های سهیم در صنایع تجاری-کشاورزی محلی خبر دادند. "ویویانا پرالتا" و نوزادش از اهالی شهر "سان خورخه" استان "سانتا فه"، پس از پخش علف‌کش "راند آپ" در نزدیکی منزلشان، به ناچار در بیمارستانی بستری شدند. "پرالتا" و برخی دیگر از اهالی منطقه شکایتی نوشتند که در نتیجه آن دادگاهی منطقه‌ای تشکیل و پخش علف‌کش‌های "راند آپ" و سایر مواد شیمیایی کشاورزی در نزدیکی منازل مسکونی ممنوع شد.



مطالب مرتبط
  • نظرات 0 + ارسال نظر
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد